Sain kuitenkin yllättyä, kun hain ensi kerran tuntumaa tähän aiheeseen ja perehdyin lahkoihin. Rikoskirjailijana tulee ajateltua, että murha on pahin mahdollinen rikos. Heti taustatyöni alkumetreillä vakuutuin siitä, ettei se olekaan niin. Murha ei ole pahin rikos. Elävän ihmisen vapauden vieminen on.
Tuire Malmstedt: Kaikki valta maan päällä - Uskonnolliset kultit Suomessa, 254 s. - ilm. 2024 - kansi: Laura Noponen - Aula & Co
Huom! Joidenkin kirjassa esiintyvien henkilöiden nimiä on muutettu.
Laitan oheen kustantajan sisältöesittelyn, vaikken kuuunnellutkaan teosta vaan luin.
"Voisi kuvitella, että uskonnollisia kultteja on vain ulkomailla. Mutta niitä on Suomessakin – yhä tänä päivänä.
Tuire Malmstedt tutkii kirjassaan Kaikki valta maan päällä näitä uskonnollisia kultteja ja niiden vaikutuksia.
Lahkojohtaja ja unissasaarnaaja Maria Åkerblom keräsi ympärilleen uskollisen seuraajajoukon. Tunnetun tienvarsimyymälän omistaja Saimi Kiurunen *) oli kuolemaansa saakka paikallisen manipulatiivisen yhteisön kynsissä. Varsinais-Suomen käräjäoikeuden mukaan Auvo Madetniva *) pyrki luomaan uskonnollista kulttia ja puhutteli naista ”Jumalan” äänellä ja antoi psyykkisesti ja fyysisesti heikkokuntoiselle naiselle erilaisia määräyksiä. Kiurunen oli allekirjoittanut Madetnivalle osoitetun testamentin kaksi päivää ennen kuolemaansa marraskuussa 2018.
Tuire Malmstedt katsoo uskonnollisten kulttien maailmaa dekkarikirjailijan herkällä silmällä. Miten muita ihmisiä voi taivuttaa omaan tahtoon? Uskovatko lahkojen johtajat oikeasti siihen, että korkeampi voima ohjaa heitä kohti yhä absoluuttisempaa valtaa vai teeskentelevätkö he?"
Kirjassa on paljon tietoa Suomen kultteista, mutta pääpaino on menneisyydessä ja muun muassa lahkojohtaja ja unissasaarnaaja Maria Åkerblomissa (1898–1981), joka oli elänyt rankan lapsuuden.
- Maria kasvoi karuissa olosuhteissa ja aloitti saarnaamisen hyvin nuorena. Tämä johti hänet manipuloinnin ja väkivallan tielle, joka tuhosi monien viattomien elämän ja vei lopulta hänen omankin terveytensä.
Maria eli lapsena vähävaraisessa kodissa, jonka isä oli vapaa-ajattelija ja äiti uskonnollinen. Perheellä ei ollut aina mahdollisuutta huolehtia lapsistaan, joten Maria oli välillä sijoitettuna.
Maria alkoi nähdä enneunia jo 14-vuotiaana ja saarnasi muun muassa maailmanlopusta. Tyttö oli myös taitava teeskentelemään sairaskohtauksia ja vaipumaan ekstaasisin itsesuggestiopohjaisiin hurmostiloihin. Marian elämä on ollut värikästä monin tavoin. Hänen kerrottiin avoimesti eläneen moraalittomana, tehneen myymälävarkauksia ja yllytäneen väkivaltaan. Maria oli myös mielisairaalassa ja vankilassa, joista molemmista karkasi.
Häntä seurannutta aatesuuntaa ja liikehdintää sanotaan åkerblomilaisuudeksi.
Toisenlainen tarina kertoo tienvarsimyymälän omistajasta Saimi Kiurusesta, joka oli Jumalan linna -lahkon uhri.
- Saimi tunsi yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta, ja etsi nuoresta lähtien hengellistä kotiaan, minkä seurauksena hän altistui rajun hengellisen väkivallan kohteeksi kultin jäsenenä. Alistamisen, vapaudenriiston ja itsemääräämisoikeuden menettämisen lisäksi hänet eristettiin läheisistään, ja hänen menestyvä yrityksensä koki taloudellisia menetyksiä.
Saimi oli kuolemaansa saakka paikallisen manipuloivan yhteisön kynsissä. Tätä joukkiota johti Auvo Madetniva, joka pystyi aivopesemään Saimin jopa niin tehokkaasti, että tämä testamenttasi Madetnivalle omaisuutensa vain pari päivää ennen kuolemaansa. Järkyttävää ja surullista.
Saimi Kiurusen tapaus ei ole kovin vanha, sillä se tapahtui 2000-luvulla.
Minulle kirjassa oli liikaa uskonnollista paatosta, joka kuuluu tiettyjen uskontojen ja lahkojen saarnaamisiin. Paatos ei ole tietenkään kirjailijan tekstiä, vaan kuuluu kirjaan.
Tarinat Maria Åkerblomista lahkojohtajana ja Saimi Kiurusesta lahkon uhrina on toteutettu limittäin kulkevilla tieto-osioilla ja fiktiivisin keinoin kirjoitetuilla draamoilla. Kiurusen tarinan molemmat osiot pohjautuvat Varsinais-Suomen käräjäoikeuden asiakirjoihin.
P.S. Löysin googlatessani lehtijutun (syksy 2024), jossa kerrotaan muun muassa Saimin allekirjoittaman testamentin käsittelystä. Naisen sukulaiset moittivat testamenttia vedoten muun muassa siihen, miten mies aivopesi ja eristi Kiurusta vuosien ajan, esimerkiksi viemällä naisen metsämökkiin, jossa ei ollut muuta syötävää kuin kaurapuuroa. Oikeusprosessi on vaikea, ja tapaus kaiken kaikkiaan hurja ja siihen liittyy useita henkilöitä. Prosessi on kesken.
Jos aihe kiinnostaa, niin Tapio Koivukari on kirjoittanut kirjan Unissasaarnaaja (Johnny Kniga 2015). Teos sai Runeberg-palkinnon vuonna 2016. Kirjassa sanotaan olevan veijarimainen ote.
P.S. Kirjan taustalla on oma maalaukseni.
Kirjailija, kieltenopettaja
Tuire Malmstedt, synt. 1974. Asuu Pieksämäellä.
*********
Ilmestyneet teokset:
Isa Karos -sarja:
Pimeä jää 2018 - Mykkä taivas 2019 - Enkelimetsä 2020
Linkit:
Vauramo & Metso -sarja:
Lasitarha 2021 - Lumihauta 2022 - Lyijysydän 2023 - Luusaari 2024
Linkit:
Lasitarha, 1. osa
Vielä on tulossa ainakin yksi osa. Loistavaa!
+ Avun kesäjatkis Hallankehrääjä 2023, jonka toivon joskus ilmestyvän pikkudekkarina.
Kommentit
Lähetä kommentti