Huhtikuun lista tulee taas vain blogin faceen ja twitteriin sekä instagramiin (#pirittaolen)
Tammikuun 2023 luetut ja kuunnellut teokset.
Lukemieni kirjojen määrät ovat sen verran suuret, ettei aikani riitä kirjoittamaaan kaikista erillisiä arvioita. Siispä jatkossakin tulee olemaan koosteita, joissa arvio vain lyhyesti.
B= blogattu, Ä = äänikirja
1/1. Johanna Venho: Martti Suosalon tähänastinen elämä (Ä) - B
(muistelmat) WSOY 2022 .... Viihdyin Suosalon parissa.
2/2. Nguyên Phan Quê Mai: Vuorten laulu - B
(proosa, lähihistoria) Sitruuna 2022 .... Koskettava tarina, pidin.
Julkaisu lähiaikoina.
3/3. Maria Turtschaninoff: Suomaa (Ä) - B
(proosa, historia) Tammi 2022 .... Mahtava teos! Suositus!
4/4. Lars Kepler: Hämähäkki - B
(dekkari, 9. Joona Linna) Tammi 2022
5/5. Keigo Higashino: Namiyan puodin ihmeet - B
(aikuisten satu, fantasia) Punainen Silakka 2022 .... Erilaista Higashinoa, pidin.
6/6. Elizabeth Day: Täydellinen elämä (Ä) - B
(dekkari, psyk. trilleri) Gummerus 2022
7/7. Carl John Forssén Ehrlin: Kani, joka tahtoi nukahtaa (Ä)
(meditatiivinen satu) Otava 2015
8/8. Christian Rönnbacka; Nuku, perkele (Ä)
(rentoutusääniä kera lyhyiden selostuksien) Bazar 2023
9/9 Annamari Marttinen: Elämä jota en odottanut - B
(proosa) Tammi 2023 .... Marttinen ei petä koskaan!
10/10. Anneli Kanto: Kullan kaipuu (Ä) - B
(proosa, viihde) Lind & Co 2022
11/11. Ragnar Jónasson: Lumisokea - B
(dekkari, 1. Ari Thor) Tammi 2022
12/12. Mattias Edvarsson: Perhetragedia (Ä) - B
(dekkari) Like 2022
13/13. Mika Kähkönen: Dekkari - B
(sairaaladekkari, 3. osa Kari Jontka -sarjaan)
Myllylahti 2022
14/14. Jaana Lehtiö: Aika pahentaa haavat - B
(dekkari, 9. osa Juha Muhonen - sarjaan
Myllylahti, 2022
15/15. Ingar Johnsrud: Kummitäti (Ä) - B
(dekkari) Like 2022
16/16. Joonatan Tola: Hullut ihanat linnut (Ä) - B
(proosa, muistelmat) Otava 2023 .... Hullu ihana teos!
17/17 Tim Weaver: He eivät palanneet - B
(dekkari, 4. osa David Raker -sarjaa) Minerva Crime 2022
18/18. Marianne Kiskola & Katja Kouvalainen (kuvitus): Tunnetko nimesi? - B
(tieto) Kirjapaja 2022
Nostot kirjojen kohdalla.
............................
Helmikuun 2023 luetut ja kuunnellut.Kirjoja oli puolet normaalista. Miksi? Syitä tähän en lähde avaamaan. Maaliskuu on alkanut hyvin ja eiköhän kirjojakin ole tulossa enemmän.
Blogatut =B - Äänikirjat =Ä
19/1. Mark Sullivan: Kohti vihreää laaksoa - Blogattu
(proosa, lähihistoria, per. tositap.) Sitruuna 2022
20/2. Pavel Filatjev: Zov - venäläissotilas joka sanoi sodalle ei - B
(tieto, muistelmat) Bazar 2023
21/3. Jessie Burton: Onnen talo (Ä) - B
(proosa, historia, jatkoa Nukketalo-kirjaan) Otava 2022
22/4. Riikka Sandberg: Ørja (Ä) - B
(esikoisteos, proosa, lähihistoria) Otava 2023
23/5. Gu Byeong-Mo: Nainen ja veitsi - B
(toimintatrilleri) Bazar 2023
24/6. Anneli Kanto: Veriruusut (Ä) - B
(proosa, historia) Gummerus 2016
25/7. Mikko Kalajoki: Jälkilöyly - B
(its. dekkari,) Otava 2023
26/8. Anneli Kanto: Lahtarit (Ä) - B
(Sisarteos Veriruusut -kirjalle, proosa, historia) Gummerus v. 2017
27/9. Miriam Toews: Pidä puolesi, Swiv - B
(proosa) S&S 2023
Nostan helmikuun kirjoista kaksi, jotka tekivät minuun suuren vaikutuksen vahvoilla tarinoillaan, äärettömän rikkaalla kielellään sekä informatiivisyydellään. Kumpikaan ei ole uutuuskirja, eikä aihe vanhene:
* Anneli Kanto: Veriruusut (Ä)
* Anneli Kanto: Lahtarit (Ä)
Linkki: Veriruusut & Lahtarit
Erityisplussana lukijoiden taito saada tarinat eläviksi, etenkin Erja Manto Veriruusuissa. Antti LJ Pääkkönen Lahtareissa on myös hyvä.
Maaliskuun 2023 luetut ja kuunnellut.
Maaliskuussa oli tarkoitus lukea hieman enemmän, mutta päätinkin pitää lyhyen bloggaustauon, joka tarkoitti myös lukemisen ja kuuntelun minimointia.
Maaliskuun kirjoista suurin osa on julkaisematta, mutta ei hätää, ovat tulossa.
B= blogattu Ä= äänikirja
28/1. Elina Backman: Ennen kuin tulee pimeää - B
(dekkari 3. osa Saana Havas & Jan Leino -sarjaan) Otava 2022
29/2. Anneli Kanto: Pyöveli (Ä) - B
(proosa/historia) Gummerus 2015
30/3. Anneli Kanto: Kuollut kulkee - Tarinoita kalman majoilta (Ä) - B
(kummitustarinoita) Gummerus 2008
31/4. Kale Puonti: Fadi - B
(dekkari, 5. Pasilan Myrkky) Bazar 2023
32/5. Meri Eskola: Ehdin rakastaa häntä (Ä+K)
(tositarina, muistelmat, esikoisteos) WSOY 2023
33/6. Freida McFadden: Kotiapulainen (Ä) - B
(psykol. trilleri) Otava 2023
34/7. Pertti Laine: Loppuun kiusatut - B
(dekkari, 5. osa Simppa -sarjaan) Myllylahti 2022
35/8. Lilja Sigurđardóttir: Jääkylmä aurinko - B
(dekkari, 1.osa sarjaan Áróran tutkimuksia) Blue moon 2023
35/9. Sarah Lark: Toivoa maailman äärissä (Ä) - B
(proosa, historia, 4. osa Uusi-Seelanti -sarjaan) Bazar 2022
36/10. Paula Nivukoski: Kerran valo katoaa - B
(proosa, jatkoa teokseen Nopeasti piirretyt pilvet) Otava 2022
37/11. Lucinda Riley: Kuolema sisäoppilaitoksessa (Ä) - B
(dekkari) Bazar 2023
38/12. Kai Aareleid: Tyyni valtameri - B
(proosa) S&S 2023
39/13. Anneli Kanto: Haihtuneet - B
(dekkari, 1. osa Näkijä -sarjaan) CrimeTime 2023
40/14. Abdulrazak Gurnah: Paratiisi (Ä) - B
(proosa, lähihistoria) Tammen keltainen kirjasto 2023
41/15. Anne Tyler: Palmikko (Ä) - B
(proosa, sukupolvitarina) Otavan kirjasto 2023
42/16 Laura van Rensburg: Ei muita kuin me (Ä) - B
(psykologinen trilleri) Otava 2022
Nostot: Anneli Kanto: Pyöveli (Ä) -
ja Paula Nivukoski: Kerran valo katoaa
sekä dekkareista Freida McFadden:Kotiapulainen (Ä)
Kommentit
Lähetä kommentti