Rahaf Mohammed: Kapinallinen - Pako Saudi-Arabiasta vapauteen - tositarina

 

Olin saanut tarpeekseni ainaisesta pelosta, julmista säännöistä ja ikivanhoista tavoista, jotka tukahduttavat ja joskus tappavat minunkaltaisiani tyttöjä Saudi-Arabiassa.

Rahaf Mohammed: Kapinallinen - Pako Saudi-Arabiasta vapauteen -  muistiin merkinnyt Sally Armstrong, - 251 s. /8 h 39 min. - suom. ilm. 2022 - Rebel - My Escape from Saudi Arabia to Freedom 2020 - suomennos: Elina Lustig - kannen suunnittelu: Maija Vallinoja - Storytelin äänikirja - lukija: Amira Khalifa - Otava

Naistenviikkohaasteen aloittaa tositapaus ja raju kuvaus Saudi-Arabian naisista ja tytöistä. 
Rohkea nuori nainen, Rahaf Mohammed, päättää paeta kohti vapautta. 

Sisältöesittely kustantajan sivuilta:

Rahaf Mohammed lähti 18-vuotiaana pakomatkalle Saudi-Arabiasta, jossa miesholhoojajärjestelmä polkee tyttöjen ja naisten oikeuksia. Jo Bangkokissa hänen passinsa vietiin, ja hän pelkäsi henkensä edestä miesten ryskyttäessä hotellihuoneen ovea. Silloin Rahaf avasi Twitter-tilin ja sai yhdessä päivässä 45 000 seuraajaa. Nämä auttoivat häntä hakemaan turvapaikkaa lännestä. Hän asuu nykyään Kanadassa ja pyrkii edistämään vapauden ja naisten oikeuksien asiaa.Nyt Rahaf Mohammed kertoo uskomattoman tarinansa omin sanoin ja paljastaa vaietut totuudet elämästä suljetussa kuningaskunnassa."
.................

Kirja on omistettu kaikille naisille, jotka taistelevat vapautensa puolesta. Teoksen alussa on sisältövaroitus: Tämä kirja sisältää väkivaltaisia kohtauksia, myös seksuaalista väkivaltaa, samoin itsemurha-ajatuksia.

Tarina alkaa vuoden 2018 joukukuussa kun kahdeksantoistavuotias Rahaf on lähdössä lomalle ja samalla pakomatkalle, jota on huolellisesti suunnitellut kolme vuotta.

Teoksessa on halal -juttuja eli sallittuja asioita, tavaroita jne. Halalin vastakohta on haram, joka tarkoittaa kiellettyä ja näitä kirjassa on järkyttävä määrä. Voisin luetella paljon harameja, mutta niistä tulisi tosi pitkä lista. En malta kuitenkaan olla mainitsematta muutamia. 
Rahaf ei saa pitää pehmonallea, sillä kuva tai esine saa esittää vain Profeettaa. Ei saa piirtää ihmisiä tai eläimiä, koska kaikkea millä on sielu, pidetään Profeetan kilpailijana. Silmiä ja käsiä saa piirtää, sillä niihin ei liity vartaloa ja niinpä ne eivät ole haram. Tytöt eivät saa pyöräillä, sillä ajaessa menettäisi neitsyyden, tytöt eivät saa pelata kotona videopelejä, eivätkä tietysti saa mennä uimakouluun, puhumattakaan uimisesta. Pojille kameran käyttö on halal, mutta tytöille haram
Kymmenvuotiaana Rahaf saa puhelimen, mutta veljet valvoivat käyttöä. Päättivät kenelle ja milloin sai soittaa ja kuinka kauan puhua. Ja tietysti puhelimen tiedot tutkittiin.

Naisten elämä Saudi-Arabiassa on kauheaa. Eikä vain naisen, vaan jo pikkutyttöjen. Heidän  pitää viimeistään kaksitoistavuotiaina kulkea peitettyinä, ettei mies loisi katsettaan heidän vartalonsa muotoihin. Rahaf joutui pukemaan mustan kaavun, abayan, päälleen jo yhdeksän vanhana ja kolme vuotta myöhemmin ruveta käyttämään niqabia eli "kasvomaskia".
- Kasvovaatteen alla tuli kuuma, tunsin ahtaanpaikankammoa. Hengitin kasvopalaa vasten, ja se oli alkanut kostua.(...) Mietin, tukehtuisinko.

Rahafin perheeseen kuului vanhempien lisäksi kaksi vanhempaa sisarta ja ja kaksi veljeä. Lapsia hoitaa lastenhoitaja Sarah. Isä oli paljon poissa kotoa, sillä toimi kuvernöörinä kuninkaallisen perheen palveluksessa Al Sulamissa. Äiti oli, harvinaista kyllä, päässyt opiskelemaan ja valmistunut tyttökoulun opettajaksi (ainoa ammatti, jota nainen saa harjoittaa, sillä siinä ollaan erossa miehistä). Äiti oli mennyt järjestettyyn avioliittoon 25-vuotiaana. 

Perhe on Al-Shammarin heimon sunnimuslimeja ja perhe on eliittiä. He asuvat rikkaassa kaupunginosassa isossa talossa, jossa on yhdeksän makuuhuonetta, kaksi keittiötä, kymmenen kylpyhuonetta, kuusi olohuonetta ja puutarha. Perheellä on lisäksi kokki, autonkuljettaja ja taloudenhoitaja ja perheessä on kuusi autoa.
Talossa ei ole terasseja eikä parvekkeita, jotteivät naiset/tytöt istuisi niillä. Ikkunat ovat kiinni ja verhot on vedetty eteen, ettei kukaan mies vain pystyisi näkemään sisällä olevia naisia. 

Yli yhdeksänvuotias "nainen" ei saa lähteä ilman miestä (aviomies, poika, veli) kyläilemään, kauppoihin tai kävelylle eikä kulkea koulumatkoja yksin. 
Miehet saavat ottaa neljä vaimoa ja erota voi vain sanomalla kolmesti "minä eroan sinusta".

Kunnia. Sitä opetetaan tytöille pienestä pitäen ja siitä muistutetaan koko ajan, olemaan varovainen.
- Kunnian saattoi menettää, jos istui väärässä asennossa, jos ei pitänyt polviaan tiukasti yhdessä.

Kirja kertoo myös koulusta ja opiskeluista. Lukion viimeisellä luokalla harjoitettiin mielipiteenmuokkausta:
- Opettajat opettivat meille sitkeästi, että hyvä vaimo pysyy kotona kokatakseen ja siivotakseen miehelleen. Ja että Allah ja enkelit kiroaisivat meidät, jos kieltäytyisimme seksistä aviomiehemme kanssa. 

- Opettajat opettavat myös, että aviomiehellä on oikeus lyödä vaimoaan, kunhan ei ei aiheuta liikaa vammoja. Tähän opetukseen he lainasivat Koraania. 

 Lisäksi kerrotaan laitoksista (kutsutaan hoitokodeiksi), joihin sijoitetaan 7-30 -vuotiaita tyttöjä ja nuoria naisia. 
- Yhdeksänvuotiaita lukitaan pieniin saastaisiin, rottia täynnä oleviin selleihin, jätetään rangaistukseksi ilman ruokaa ja suljetaan yksinäiseen eritysselliin.
Lisäksi ruoskitaan, vähintään neljäkymmentä iskua. Laitoksista poispääsy on vanhempien käsissä, mutta mitä tapahtuu jos vanhemmat eivät halua tytärtään pois? Silloin tyttö on satimessa.

Rahaf oli suunnitellut pakoaan pitkään ja ajattelee, että karkaisi kun perhe matkustaa lomalle Kuwaitiin. Rahaf pääsee lähtemään hotellista salaa, mutta lentokentällä matkalla Bangkokiin - ...Silloin tiesin astuneeni ansaan.

Luvusta kaksi eteenpäin palataan Rahafin lapsuuteen ja nuoruuteen. Ja näin kuuntelija joutuu odottamaan monta pitkää lukua saadakseen tietää millaiseen ansaan Rahaf oli astunut ja miten siinä käy. Tarinaa kuuntelee kuin jännitysnäytelmää ja toivoo, että Rahaf onnistuisi. Sillä jos ei onnistu, voi seurauksena olla kuolema.

Me lukijat tiedämme, että Rahaf onnistui, sillä muuten kirja ei olisi ilmestynyt. Saamme tietää miten pako onnistui ja minne tämä saudineito lopulta päätyi ja mistä asioista nyt haaveilee. 
Rahaf toteaa lopussa:
- Toivon kertomukseni rohkaisevan heitä (pakoonpyrkiviä naisia, blog. huom). Toivon, että se kannustaa heitä etsimään vapautta. Mutta toivon myös, että kertomus jouduttaisi lakimuutoksia Saudi-Arabiassa; että se ei jäisi pelkäksi yhden tytön pakotarinaksi vaan olisi kotimaassani muutoksen airut.
Sain vapauden, mutta se vei minulta perheen.

Teos on järkyttävää kuunteltavaa ja on helppo olla samaa mieltä Leena Reikon kanssa, joka sanoo mm. näin:
"Kapinallinen" on helposti lähestyttävä, niin vieras kuin sen kuvaama maailma onkin. Kirjailija ei ole sentimentaalinen; ei tunnu vihaavan eikä olevan katkera eikä uhri, hän vain kertoo. Ja hänen kertomansa saa vihaiseksi. Todella vihaiseksi!"

Suosittelen lukemaan toimittaja Leena Reikon kirjoittaman kirja-arvion, jossa Reikko kääntää sukupuolet toisinpäin. "Miten suhtautuisimme valtioon, jossa pojilla ja miehillä ei olisi oikeuksia, ja joiden elämää säätelisivät ainoastaan naisten tarpeet ja halut. Pojan lapsuus loppuisi noin 7-vuotiaana eikä hän saisi enää sen jälkeen leikkiä yksin ulkona, pitää shortseja eikä temmeltää tyttöjen tai edes sisartensa, kanssa....."  Lisää allaolevasta linkistä:


Kirja soveltuu mielestäni hyvin kuunneltavaksi, jota puoltaa myös se, että lukijalla, Amira Khalifalla, on miellyttävä ääni. Lisäksi Khalifa lausuu vieraskieliset nimet hyvin. Tai ainakin kuullostavat oikeilta.

Selasin ko. kirjaa ja se on tiuhaan ladottua tekstiä vähäisin kappalejaoin. 
Teoksessa on vain seitsemän lukua ja lopussa Kirje sisarilleni, joiden pitää päästä pakoon nykyistä elämäänsä.

Kirjan kuuntelun jälkeen ei voi muuta kuin olla onnellinen, että saa naisena asua Suomessa. 

Sinäkin ansaitset vapauden. Sinulla on oikeus sanoa ei. Sinulla on oikeus sanoa kyllä. Älä anna kenenkään toisen määritellä oikeuksiasi. Tavoittele unelmiasi ja taistele muuttaaksesi mikä sinua pidättelee, olipa se mitä tahansa. 

++++++++
Rahaf Mohammed, synt 2000, oli 18-vuotias, kun hän pakeni dramaattisesti Saudi-Arabiasta ja sai Twitter-tilillään maailmanlaajuisen huomion. Rahaf on poliitikon tytär, ja hänet kasvatettiin islamia alistavasti tulkiten, jolloin naisille ja tytöille ei anneta suurin piirtein lainkaan vapautta. 

Kirjailija, toimittaja, dokumenttielokuvantekijä, ihmisoikeusaktivisti ja monesti palkittu 
Sally Armstrong, synt. 1949 Montrealissa Kanadassa

*******
Ilmestyneitä menestysteoksia
on viisi, joista yksi on suomennettu eli Loistavan auringon tyttäret - Afganistan Talibanin jälkeen (Like 2009, suom. Kirsi Luoma).

Ylläoleva kuva on Tuijan, joka järjestää kahdeksatta kertaa blogeissa naistenviikkohaasteen. Linkki blogiin:

Tänään on Riikan nimipäivä, onnittelut!

Kommentit

  1. Kuulostaa todellakin lukemisen arvoiselta! Maailmassa on edelleen aivan käsittämätöntä keskiaikaista pimeyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa lukea, on kyllä silmiä avaava lukukokemus. Olet oikeassa tuosta pimeydestä, surullista.

      Poista

Lähetä kommentti