B= blogattu
Ä= äänikirja
Puuttuvat arviot tulevat blogiin syksyn aikana. Blogissa jo olevat löydät haun kautta tai
arkistosta (joko sivupalkissa tai tiimalasin vieressä olevat kolme viivaa)
98/1. Elly Griffiths: Kivikehä (Ääni) - B
(dekkari, 11. osa Ruth Gallowayn mysteeri -sarjaan) - Tammi 2022
99/2. Samuel Bjørk: Susi - B
(dekkari), 4. osa Munch & Mia -sarjaan) Otava 2022
101/3. Emelie Schepp: Karhu nukkuu (Ä) - B
(dekkari, 7. osa Jana Berzelius -sarjaan) - Otava 2022
102/4. Johanna Aulen: Tšernobylin koirat - B
(sarjakuva koirista ja onnettomuudesta) WSOY 2022
103/5. Colson Whitehead: Harlem Shuffle - B
(proosa) Otavan kirjasto 2022
104/6. Katrine Engberg: Isola (Ä) - B
(dekkari, 4. suomennettu osa Kööpenhamina-sarjaan) Otava 2022
105/7. Christian Rönnbacka: Tulen aika (Ä) - B
(dekkari, 9. osa Hautalehto -sarjaan) Bazar 2022
106/8. Annika Eronen & Kari Pusa: Kissa joka kehräsi kuolemaa - B
(dekkari, 4. osa rikoskomisario Savolainen -sarjaan) Myllylahti 2022
107/9. Rahaf Mohammed: Kapinallinen - Pako Saudi-Arabiasta vapauteen (Ä) - B
(tietokirja, tositarina) Otava 2022
108/10. Karin Smirnoff: Lähdin veljen luo (Ä)
(proosa, osa 1/3 Jana Kippo -sarjaan) - Tammi 2021
109/11. Pauli Jokinen: Jääleinikin kuolema - B
(historiallinen esikoisdekkari) Myllylahti 2022
110/12. Karin Smirnoff: Viedään äiti pohjoiseen (Ä)
(proosa, osa 2/3 Jana Kippo -sarjaan) Tammi 2022
111/13. Saija Kuusela: Vyöry (Ä) - B
(dekkari, 2. osa Nea Guttorm-sarjaan) Tammi 2022
112/14. Tuire Malmstedt: Lumihauta - B
(dekkari, 2. osa Metso & Vauramo -sarjaan ) Aula & Co 2022
113/15. Arne Dahl: Jäänlähtö - B
(dekkari, 5. "itsenäinen" päätösosa Berger & Blom-sarjaan) Into 2022
114/16. Martta Kaukonen: Terapiassa (Ä) - B
(dekkari) WSOY 2021
115/17. Anne Mette Hancock: Kasvojenkerääjä (Ä) - B
(dekkari, 2 osa Kaldar & Schäfer -sarjaan) Bazar 2022
116/18. Matti Laine: Kuolemanloukku - B
(dekkari, 6. Elias Vitikka) Bazar 2022
117/19. Jarkko Sipilä: Kahdesti tapettu (Ä) - B
(dekkari, 22. Takamäki) CrimeTime 2022
118/20. Jane Harper: Selviytyjät - B
(dekkari) Tammi 2022
119/21. Nilla Kjellsdotter: Kivipuiston tyttö (Ä) - B
(dekkari, 1. osa Murhia Pohjanmaalla -sarjaan) Gummerus 2022
120/22. Jan-Philip Sendker: Kapinallinen ja varas - B
(proosa) Aula &Co 2022
Heinäkuun nostot:
Pääosa kirjoistani oli dekkareita. Mukana oli monia hyviä, mutta nostan nyt vain kaksi:
Tuire Malmstedt: Lumihauta, 2. osa
ja toisena Murhia Pohjanmaalla -sarjan avaus, joka on ilmestynyt nyt kesällä:
Nilla Kjellsdotter: Kivipuiston tyttö
Proosan puolella ei ollut montaa teosta, mutta nostan sieltä:
Karin Smirnoff: Viedään äiti pohjoiseen (Ä) (Arvio tulee myöhemmin eli vasta kun trilogian kolmas osa on ilmestynyt - Sitten menin kotiin 10/2022
B= blogattu - puuttuvat julkaisen syksyn aikana
Ä= äänikirja
123/1. Lemmikki Louhimies: Marskin tytär ja koirajumalien aika - B
(faktaa ja fiktiota sisältävä historiallinen romaani) - omakustanne 2022
124/2. Max Manner: Aavesärky (Ä) -B
(dekkari, 4. Hirvikallio) Bazar 2021
125/3. Fiona Valpy: Casablancan tarinankertoja - B
(proosa, sisältää lähihistoriaa) Otava 2022
126/4. Martta Kaukonen: Sinun varjossasi (Ä) - B
(dekkari) WSOY 2022
127/5. Jenni Kokander: Yksi miljoonasta (Ä) - B
(esikoisdekkari) - Tammi 2022
128/6. Cecelia Ahern: Pisamat kuin tähdet (Ä) - B
(proosa, viihde) Gummerus 2022
129/7. Marie Benedict: Lady Churchill - B
(proosa, per. tositapahtumiin) Sitruuna 2022
130/8. Mikko Kekäläinen: Petra Olli - painija (Ä)
(elämäkerta) Tammi 2021
131/9. Denise Rudberg: Kahdeksan askelta pimeässä - B
(dekkari, 8. osa Marianne Jidhoff -sarjassa) Into 2022
132/10. Päivi Alasalmi: Häkkilinnut (Ä) - B
(dekkari, 2. osa Hallavainen sarjaan) - vain Storytel Originals 2020
133/11. Päivi Alasalmi: Kyy povellani (Ä) - B
(dekkari, 3. osa Hallavainen -sarjaan) - vain Storytel Originals 2021
134/12. Susanne Jansson: Talvivedet - B
(dekkari) Bazar 2022
135/13. Stephen King: Myöhemmin - B
(kauhu/dekkari) Tammi 2021
136/14. Jojo Moyes: Morsianten laiva (Ä) - B
(proosa, lähihistoria, viihde Gummerus 2022
137/15. Anders Roslund: Mistä tunnet sä ystävän -B
(dekkari, Ewert Grens -sarjan 11. ja itsenäinen osa) WSOY 2022
138/16. Ninni Schulman: Tyttölapsi nro 291 (Ä)
(muistelmateos /lapsuuden kokemukset ) Tammi 2022
139/17. Balli Kaur Jaswal: Shergillin sisarusten odottamattomat seikkailut
(viihde) Sitruuna 2022
140/18. Nury Turkel: Ei pakotietä - Uiguurin tarina (Ä)
(tieto, elämäntarina) Bazar 2022
141/19. Claire Alexander: Meredith, yksin -B
(proosa) Otava 2022
142/20. Camilla Läckberg & Alexander Karim: Sydänjää (Ä) - B
("dekkari" /rakkaustarina, vain ääni- ja e-kirjana) Storytel Original 2021
143/21. Arttu Tuominen: Kaksi enkeliä (Ä)
(pienoisdekkari, vain äänikirjana, Avun jatkokertomus v. 2020) Storyside AB
144/22. Ulrika Rolfsdotter: Saaliin sydän (Ä)- B
(dekkari, aloitusosa) Tammi 2022
Elokuun kirjoista nostan tällä kertaa vain yhden, vaikka mukana on esim. monta hyvää dekkaria.
Nury Turkel: Ei pakotietä - Uiguurin tarina
Vahva teos, joka kertoo Kiinan systemaattisesta vainosta uiguureja kohtaan.
Blogijulkaisu tulossa myöhemmin.
Ä= äänikirja
145/1. Anna Jansson: Synnin vartijat (Ä) - B
(dekkari, 22. osa Maria Wern -sarjaan) Gummerus 2022
146/2. Riku Siivonen & Bob Malm: Ihan tavallinen kokaiinikauppias - B
(true crime, muistelmat) Aula & Co 2022
147/3. Jonas T. Bengtsson: Ehdonalainen (Ä) - B
(dekkari) Like 2022
148/4. John Verdon: Kuolleiden kylä - B
(dekkari, 7. osa Dave Gurney -sarjaan) Gummerus 2022
149/5. Jaana Skyttä: Huvituksen kartanon tytöt (Ä)
(proosa, historia, tieto) Like 2022
150/6. Tove Alsterdal: Vajoama
(dekkari, 2. osa Ådalen -sarjaan) - Aula & Co 2022
151/7. Linnea Kuling: Lahkon kasvattama - Knutbyn murha lapsen silmin (Ä)
(tositarina) Storytel Original 2021
152/8. Victoria Hislop: Eräänä elokuun iltana
(proosa, jatkoa Saari -romaanille) Bazar 2022
153/9. Ann-Cristin Antell: Puuvillatehtaan perijä - B
(proosa, historia, viihde 2. osa Puuvillatehdas -sarjaan) Gummerus 2022
154/10. Kristina Ohlsson: Myrskynvartija - B
(dekkari 1. osa August Strindberg- & Maria Martinsson -sarjaan) WSOY 2022
155/11. Arttu Tuominen: Häväistyt
(dekkari, 4. its. osa Delta -sarjaan) WSOY 2022
156/12. Holly Ringland: Alice Hartin kadonneet kukat
(proosa) Minerva 2022
157/13. Päivi Alasalmi: Myrkynkylväjä (Ä) - B
(dekkari, 4. osa Hallavainen -sarjaan) Storytel Original 2022
158/14. Silja Koivisto: Sataman kapakan Hilda (Ä)
(proosa, tieto, historia) Johnny Kniga 2022
159/15. Miranda Cowley Heller: Paperipalatsi
(proosa) Tammi 2022
160/16. Vera Vala: Italialainen peli
(dekkari, 1. osa Salla Kotka -sarjaan) WSOY 2022
Syyskuun kirjat olivat hyviä, joten en tällä kertaa nosta yhtään kirjaa. Lahkon kasvattama on ainoa, josta en pitänyt, muita voin suositella. Ehdin varmaan julkaista lokakuun aikana monta puuttuvaa arviota.
Ja niin kun ennenkin, loka- ja marraskuun kirjalistat julkaisen vain blogin facebookissa, instassa (#pirittaolen) sekä twitterissä.
Linkki edeltävään neljännekseen: Huhti- kesäkuu 2022 luetut ja kuunnellut
Linkki ensimmäiseen neljännekseen: Tammikuu - maaliskuu 2022 luetut ja kuunnellut
Kommentit
Lähetä kommentti