HEINÄKUU - SYYSKUU 2018 LUETUT KIRJAT & OSIN BLOGATUT
Muutamia kirjoja lukuunottamatta kaikista löytyy jo nyt blogiarvio ja loput julkaisen syksyn aikana. Yritän aina kirjoittaa paljastamatta liikaa juonta, joten arvioita voi mielestäni käydä kurkkaamassa ennen omaa lukukokemusta. Toki vastuu on itsellä.
Syksy on ollut todella hyvien kauno- ja dekkarikirjojen aikaa. Kolmen kuukauden listassani on monta lukemisen arvoista opusta, suurin osa syysuutuuksia. Jokaiselle löytynee luettavaa.
Antoisia lukuhetkiä!
HEINÄKUU
94/1. Håkan Nesser: Elävät ja kuolleet Winsfordissa
(dekkari) Tammi 2018
95/2. Jussi Adler-Olsen: Selfiet
7. osa Osasto Q-sarjaan (dekkari, sisältää Rosen tarinan) Gummerus 2018
96/3. Jussi Kokkonen: Murtopallo
2. osa Patrik Nora-sarjaan (dekkari) Reuna 2018
97/4. Gin Phillips: Niin kuin me olisimme kauniita
(esikoistrilleri/psykologinen jännitys) S&S 2018
98/5. Rebecca James: Hiljainen lähde
(rakkausromaani dekkariaineksin) Bazar 2018
99./6. Anne Holt: Tomussa ja tuhkassa
10. & päätösosa Hanne Wilhelmsen-sarjaan (dekkari) Gummerus 2018
100/7. Leif GW Persson: Vallanpitäjät
(dekkari) Otava 2018 (alkup. ilm. 1982)
101/8. Niklas Leavy: Veren maku, Stockholm calling
- trilogian 1. osa (dekkari) Like Kustannus Oy 2018
102/9. Ann Rosman: Sukellus syvyyksiin
6. osa Karin Adler -sarjaan, mutta 4. suomennos (dekkari) Bazar 2018
103/10. Heinrich Thies: Marlene Dietrich ja salattu sisar
(elämänkerta) Minerva 2018
104/11. Anniina Tarasova: Venäläiset tilikirjani
(esikoiskirja, 1. osa Reija Wren -sarjaan, dekkari) Gummerus 2018
105/12. Timo Sandberg: Pirunpesä
4. osa komisario Heittola-sarjaan (dekkari) Karisto 2009
106/13. Diana Gabaldon: Kokemattomat ja muita kertomuksia
(kauno, historia - miniarvio) Gummerus 2017
106/14. Timo Sandberg: Mustamäki
1. osa Otso Kekki -sarjaan (hist.dekkari) Karisto 2013
ELOKUU
107/15. Anne Vuori-Kemilä: Taivas ilman reunoja
(esikoisteos, kauno) Karisto 2018
108/16. Enni Mustonen: Paimentyttö
Syrjästäkatsojan tarinoita -sarjan 1. osa (kauno, historia, e-kirja - /(Blogissa lyhyesti samassa kuin Kuilu ja Siivoojan käsikirja)) Otava 2014
109/17. Kim Leine: Kuilu
(kauno, historia) - ((Blogissa lyhyesti samassa kuin Paimentyttö ja Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia)) Tammen Keltainen kirjasto 2018
110/18. Max Manner: Kadotettujen kahvila
(kauno, hist+nykyaika) Arktinen Banaani 2018
111/19. Camilla Grebe: Lemmikki
2. itsenäinen osa. (dekkari) Gummerus 2018
112/20 Melba Escobar: Kauneussalonki, manikyyrejä, mutanaamioita & murhia
(dekkari) Aula & Co 2018
113/21 Anna Jansson: Katseelta kätketty
17. Maria Wern -suomennos (dekkari) Gummerus 2018
114/22. Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia
(kauno, novellikokoelma, joka perustunee osin Berlinin kokemuksiin) ((Blogissa lyhyesti yhdessä Paimentytön ja Kuilun kanssa)) Tammen Keltainen kirjasto 2018
115/23. Leïla Slimani: Kehtolaulu
(psykologinen trilleri) WSOY 2018
116/24. Timo Sandberg: Häränsilmä
2. osa Otso Kekki -sarjaan (hist.dekkari)
((Blogissa lyhyesti samassa kuin Elämänrakentajat ja Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia. )) Karisto 2015
117/25. Marie Bengts: Murha maalaisidyllissä
(esikoisromaani - hist. dekkari) Bazar 2018
118/26. Pasi Pekkola: Huomenna kevät palaa
(kauno, hist. 1918 ja 1950-luku) Otava 2018
119/27. Kevin Frazier & Arto Halonen: The Guardian Angel - Suojelusenkeli
(psykologinen trilleri 1950-luvun Tanskasta, perustuu tositapahtumiin) ((Blogiarvion julkaisu tulossa alkuvuodesta 2019)) WSOY 2018
120/28. Jari Järvelä: Kosken kahta puolta
(hist. kauno 1977 /1918 - hyödynnetty Järvelän omia lapsuusmuistoja) Tammi 2018
121/29. Jarkko Tontti: Perintö
(kauno) Otava 2018
122/30. Anne B. Ragde: Elämänrakentajat
5. osa Berliininpoppelit -sarjaan (kauno) (( Blogissa lyhyesti samassa kuin Häränsilmä ja Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia) ) Tammi 2018
123/31. Arne Dahl: Sydänmaa
2. osa Berger & Blom -sarjaan (dekkari) Into Kustannus 2018
SYYSKUU
124/32. Agnes Martin-Lugand: Onnelliset ihmiset lukevat ja juovat kahvia
(kauno) (Blogissa lyhyest yhdessä Elämänrakentajien ja Häränsilmän kanssa.)) Bazar 2018
125/33. Jarkko Stenius: Bangkokin veritiikerit
(esikoisromaani - Nyrkkisankari oli omaelämänkerta) ((Blogissa lyhyesti Liitu-ukon ja Ikäneidon testamentin kanssa, blogijulkaisu alkuvuodesta 2019) ) Like 2018
126/34. Arttu Tuominen: Leipuri
4. osa Labyrintti-sarjaan (dekkari) Myllylahti 2018
127/35. Tommi Kinnunen: Pintti
(kauno) WSOY 2018
128/36. Max Seeck: Haadeksen kutsu
3/ 3. osa (dekkari) Tammi 2018
129/37. Miika Viljakainen & Lauri Silvander: Helvetinkone ja 49 muuta suomalaista rikosta ("tosidekkari", tarinallinen tietokirja, rikosnovellikokoelma) Gummerus 2018
130/38. Marja Aarnipuro: Ikäneidon testamentti
2. osa Kaarina Riikonen -sarjaan (dekkari)
((Blogissa lyhyesti yhdessä Bangkokin veritiikereiden ja Liitu-ukon kanssa. Blogissa alkuvuodesta 2019)) CrimeTime 2018
131/39. Jojo Moyes: Elä rohkeasti
3/3. eli päätösosa Kerro minulle jotain hyvää -sarjaan (kauno) Gummerus 2018
132/40. Jennifer Clement: Rakkaudesta aseisiin
(kauno) Like 2018
133/41. Elly Griffths: Käärmeen kirous
4. osa Ruth Galloway -mysteeriin (dekkari) Tammi 2018
134/42. Kamila Shamsie: Joka veljeään vihaa
(kauno) ((Blogissa lyhyesti syksyllä yhdessä Exit Westin ja Samartinin Kirotun kauneuden kanssa)) Gummerus 2018
135/43. Mari Pyy: Minä katoan
avausosa Sandra Mattsson -sarjaan (dekkari) Into 2018
136/44. Liina Putkonen: Jäätynyt tyttö
esikoisteos (dekkari) Johnny Kniga 2018
137/45. Terje Bjøranger: Viivakoodi
(ensimmäinen suomennos, dekkari) Like Kustannus Oy 2018
138/46. Tuire Malmstedt: Pimeä jää
esikoisteos - 1. osa Isa Karos -sarjaan (dekkari) Myllylahti 2018
139/47. Peter James: Kuolema sanelee ehdot
14. osa Roy Grace -sarjaan (dekkari)
((Blogissa lyhyesti yhdessä Coben"Älä päästä irti " plus Colen "Marionetin" kanssa.)) Minerva Crime 2018
140/48. Moshin Hamid: Exit West
(kauno) ((Blogissa lyhyesti yhdessä "Joka veljeään vihaa plus Smartinin Kirotun kauneuden kanssa)) Otavan kirjasto 2018
141/49. C.J. Tudor: Liitu-ukko
esikoisteos (dekkari) (( Blogissa lyhyesti vuoden 2019 alussa yhdessä Bangkokin veritiikerien ja Ikäneidon testamentin kanssa. )) WSOY 2018
141/50. Karen Cleveland: Koko totuus
esikoisteos, (dekkari) Gummerus 2018
.............................................................................
Yllä olevissa kirjoissa oli niin monta hyvää teosta, etenkin suomalaisessa kaunossa & dekkareissa, että tekisi mieli mainita monta opusta, mutta mennään nyt vain yhdellä.
Paras kotimainen dekkari: Liina Putkonen: Jäätynyt tyttö
Paras ulkomainen dekkari: Karen Cleveland: Koko totuus
Paras kotimainen kauno: Max Manner: Kadotettujen kahvila
Paras ulkomainen kauno: Jennifer Clement: Rakkaudesta aseisiin.
Ensimmäinen numero alkaa vuoden alusta ja jälkimmäinen numero heinäkuun alusta. Kaikki kirjat löytyvät blogista kirjailijan nimellä hakemalla.
Jos on kiinnostusta aiempiin kirjoihin, niin löytyvät esim. hakusanoilla: blogatut kirjat.
Instassa: #pirittaolen
Kirjat alkaen 2015 --->
Kommentit
Lähetä kommentti