Elisabeth Norebäck: Sano että olet minun - dekkari


Elisabeth Norebäck:
Sano että olet minun
408 s. suom. ilm. 2018
esikoisteos /trilleri
Säg att du är min, 2017
suomennos: Ida Takala ja
Sirje Niitepöld
kansi: Elina Grandin
Like Kustannus Oy
- kirjaston kirja

Elisabeth Norebäck
37-vuotias ruotsalainen insinööri ja kirjailija



Kirjan aiheena on yksi  vanhempien pahimmista painajaisista, nimittäin oman lapsen katoaminen. Kertomalla tämän en spoilaa mitään, sillä näin tarina alkaa.
Stellan ja hänen teinirakkautensa Davidin vuoden vanha Alice-vauva katoaa. Stella on muutaman minuutin kävelyllä ja tullessaan takaisin löytää tyhjät, kaatuneet vaunut. 20 vuotta myöhemmin psykoterapeutti-Stellan vastaanotolle saapuu nuori nainen, jota Stella alkaa vahvasti epäillä kadonneeksi tyttärekseen, Aliceksi.
- Vuosien työn ansiosta olen rakentanut elämäni uudelleen, päässyt siihen, missä nyt olen. Mutta vaikka olen jättänyt kaiken tapahtuneen taakseni, en ole unohtanut. Ei sellaista voi koskaan unohtaa.

Nuoresta naisesta, Isabellesta, tulee Stellalle pakkomielle. Onko Stella mennyt sekaisin vai  onko oikeilla jäljillä?
- Olen seurannut häntä. Minun täytyy saada tietää, mitä hän tekee. Minun täytyy nähdä miten hän voi. Se on väärin, tiedän sen, ja häpeän, kun ajattelen sitä.

Kirjassa on kolme kertojaa: Stella, Isabelle ja hänen äitinsä Kerstin. Näiden lukujen väleissä on takautumina Stellan vanhoja päiväkirjamerkintöjä.
- Sinun täytyy uskoa, sinun täytyy toivoa. Niin kaikki sanoivat alussa. He tarkoittivat hyvää, he yrittivät tukea ja lohduttaa. Ja ne olivat tyhjiä sanoja.

Alussa ajattelin, että onko kirja yhtä jahkaamista, mutta kun pääsin vauhtiin, niin oli
pakko lukea kerralla loppuun asti. Sujuvasti kirjoitettu ja vei ainakin minut mukanaan. Sen verran hyvä oli, että odotan toisen kirjan suomennosta (I mit blod, 2017).

P.S. Vuosittain Suomessa ilmoitetaan kadonneiksi noin tuhat eri-ikäistä ihmistä, joista valtaosa löytyy vuorokauden sisällä, onneksi.

Kommentit